تصریح

یادداشت‌های علی سلیمانیان

تصریح

یادداشت‌های علی سلیمانیان

تصریح

وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَهِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصیرا

شما را چه شده است که در راه خدا به مقاتله برنمی‌خیزید؟ در حالی که مردان و زنان و کودکان مستضعف صدا می‌زنند: پرودگارا! ما را از این آبادی که اهلش ظالم است نجات بده! و برای ما از جانب خودت ولی‌ای برگزین و برایمان از سوی خویش یاری‌گری قرار بده! (قرآن کریم؛ سورۀ نساء، آیۀ 75)

● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●

تصریح در تلگرام: t.me/tasrih
تصریح در تام‌تام: tt.me/tasrih
تصریح در ایتا: eitaa.com/tasrih
تصریح در سروش: sapp.ir/tasrih
تصریح در بله: ble.im/tasrih
تصریح در گپ: gap.im/tasrih
🔸
ایمیل: tasrih.ir@gmail.com

● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●

مسئولیت ما مسئولیت تاریخ است. بگذارید بگویند حکومت دیگری بعد از حکومت علی(ع) بود، به اسم حکومت خمینی که با هیچ ناحقی نساخت، تا سرنگون شد. ما از سرنگون شدن نمی ترسیم، از انحراف می ترسیم.

معلم شهید غلام‌علی پیچک

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

۲ مطلب در مرداد ۱۳۸۹ ثبت شده است

 «تازه ترین پیش گویی اختاپوس». این خبر برای انسان عصر نوین آن قدر جذاب هست که بشود آن را در گستره ی صدها میلیونی عرضه داشت. اما این جذابیت آیا از اهمیتی حقیقی برخوردار است و یا آن که حقیقت ماجرا چیزی دیگر است؟

«عصر ارتباطات» عنوان فریبنده ای است که بر عصر کنونی اطلاق می شود و حال آن که در زمانه ی اکنون آیا ارتباطات انسانی گسترش یافته اند و یا آن که تنهایی، تنها ارمغان عصر ارتباطات برای بشر بوده است؟ ارتباط در زمانه ی جدید دیگر به معنای روابط بین انسان ها نیست و عبارت «ارتباط» از رابطه ی انسان و ماشین اقتباس شده است. و حتی اگر چنین نیز تصور شود که در عصر کنونی روابط میان انسان ها گسترش یافته است نباید فراموش کرد که «ماشین» و «تکنولوژی» واسط این ارتباط است.

انسان های عصر حاضر حتی در درون یک خانه نیز برای ارتباط با هم نوع خود به دامان تکنولوژی پناه برده اند و این اگر چه به خودی خود بد نیست، لکن علت العلل قلب حقیقت هاست.

رسانه های نوین در عصر ارتباطات، رسالت برقراری روابط بین انسان ها و جوامع بشری را بر عهده گرفته اند و در این میان، آن ها که سیطره ی بیشتری بر تکنولوژی دارند، بر این روابط نیز –به واسطه ی تسلط بر ماشین- سیطره یافته اند.

راز اهمیت «تازه ترین پیش گویی اختاپوس» در این جا است که انسان ها باید از دریچه ای به جهان پیرامون خویش بنگرند که صاحبان تکنولوژی رسانه ای تعیین می کنند. و انسان تنها، برای آن که بتواند رابطه ی خود و پیرامونش را حفظ کند، لاجرم می بایست اهمیت این خبر را درک کند و الا باید بریده ی از همه، آغوش بر تنهایی گشاید. امپراطوران قدرتمند رسانه ای، بزرگراه های ارتباطی انسان را در اختیار گرفته اند و او را به هر سوی که بخواهند، می کشانند.

نظام سلطه ی رسانه ای، واقعیت را نه آن گونه که هست بل آن گونه که مطلوب طبع خویش است قلب می کند و تصویری که از جامعه ی پیرامونی ارائه می دهد، نه آن تصویری است که رخ می دهد، بل که تصویری است که ساخته ی دست خود باشد.

اختاپوس رسانه ای نظام سلطه، به جای آن که عطش بی خبری انسان ها را فرونشاند، صورت مساله را به گونه ای تعیین می کند که از آن پس، حتی عطش اطلاعاتی بشر نیز به همان سمتی برود که رسانه آن را تعیین کرده است. او تنها نیازی را پاسخ می دهد که خود مولد آن نیاز باشد. و رویداد و خبر را توامان تولید می کند و این گونه است که تسلط خبری او نیز بر وقایع، شگفتی مخاطبان را برمی انگیزد.

این گونه است که خبر «تازه ترین پیش گویی اختاپوس» آن قدر اهمیت می یابد که همه را مجذوب خود می کند، اما خبر مرگ روزانه ی صدها انسان بر اثر گرسنگی و یا نسل کشی در گوشه ای از جهان، آن قدر اهمیت ندارد که مخاطبان را پای رسانه بنشاند.

***

عدالت در عصر جدید از جانب زورمندان تعریف می شود و اگر این چنین نبود، «پیش گویی اختاپوس» آن قدر اهمیت نمی یافت که همه ی نگاه ها را به سمت خود فراخواند، حال آن که از مرگ هزاران انسان در روز –که به یقین مهم ترین رویداد برای نوع بشر است- نه تنها خبری در دست نیست بل که حتی تصور این که چنین پیش آمدی نیز در جهان پیرامون ما وجود داشته باشد نا ممکن است و وجود چنین انسان هایی که این چنین می میرند از اساس انکار می شود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۸۹ ، ۰۷:۰۷
علی سلیمانیان

بازگشت جبهه ی استکبار به ادبیات جنگ طلبانه علیه نظام جمهوری اسلامی، اگر چه مساله ی جدیدی نیست، لکن شکست های پی در پی ناشی از فشار بر جمهوری اسلامی، نظام سلطه را دچار کلافه گی و به هم ریخته گی نموده و اگر چه توان بازدارنده گی و دفاعی جمهوری اسلامی بر همگان روشن است، اما نباید هیچ اقدامی را از سوی جبهه ی مستاصل استکبار، دور از ذهن دانست.

تاکید بر عبارت –بخوانید بلوف- "همه ی گزینه های روی میز" از سوی شیطان بزرگ و تهدید جمهوری اسلامی، اگر چه سیاستی پوسیده بوده و از هم اینک، مهر شکست بر  تارک آن نقش بسته است، اما نمی توان تحرکات جنون آمیز اخیر رژیم صهیونیستی علیه هم پیمانان انقلاب اسلامی را بی ارتباط با این موضوع تحلیل کرد.

تحرکات و آرایش جدید ارتش ایالات متحده در مرزهای شرقی و غربی کشور و نقل و انتقالات گسترده ی امریکا در سطح دریا در جنوب نیز می تواند بخش دیگری از این پازل باشد.

استقرار سپر دفاع موشکی امریکا در اروپای شرقی و کاهش تنش و همسویی بلوک غرب و روسیه در رابطه با مسائل ایران را هم شاید بشود اندکی از این زاویه نگریست.

نظام سلطه، خسته از ناکارآمدی فشارهای چندین ساله، اگر چه شاید در فکر شیطنت و مواجهه ی با انقلاب اسلامی در صحنه ی نظامی باشد، اما به یقین انتخاب این گزینه از میان "همه ی گزینه های روی میز" بدترین شرایط را برای جبهه ی استکبار، رقم خواهد زد.

هر مواجهه ای با جمهوری اسلامی –یعنی ام القرای انقلاب اسلامی- نه تنها تنش را در مرزهای جمهوری اسلامی و حتی منطقه ی خاورمیانه محصور نخواهد ساخت، بلکه دامنه های نبرد را تا قلب جبهه ی استکبار خواهد گستراند و خاک ریزهای این مواجهه را تا عمق سرزمین مستکبرین و به درون شهرهای جبهه ی متخاصم پیش خواهد راند و جهان را به سمت بحرانی عمیق خواهد کشاند که تعیین گستره ی آن، در دست انقلاب اسلامی خواهد بود.

هر تهدیدی علیه منافع نظام برخاسته از انقلاب اسلامی، دوست داران، شیفته گان و همه گروه های هم پیمان با انقلاب اسلامی را در سرتاسر جهان به سمت مبارزه خواهد کشاند و شهروندان انقلاب اسلامی در سراسر دنیا، منافع جبهه ی خصم را با هجوم و تهدید مواجه خواهند کرد.

مبارزه با جبهه ی استکبار، تنها محدود به نبرد در میدان جنگ نخواهد ماند و سربازان معنوی انقلاب اسلامی، همه ی ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در این امر را به کار خواهند بست و ابعاد این تنش را چه در عرض و چه در عمق بسط خواهند داد. جنگ به درون جامعه و سطح خیابان های کشورهای متخاصم خواهد کشید و دیپلماسی برآمده از زر و زور در برابر ابتکار بی بدیل انقلاب اسلامی –یعنی دیپلماسی عمومی- رنگ خواهد باخت.

اولین ثمره ی این نبرد فراگیر، فتح فلسطین و اضمحلال رژیم اسرائیل خواهد بود و اما این پایان آن نخواهد بود. ورود دنیای استکبار به این جنگ، اگر چه با اختیار آنهاست، اما خروج از آن چه به لحاظ ابعاد مکانی و چه زمان پایان آن و گستره ی این جنگ، تنها در دست انقلاب اسلامی خواهد بود.

***

قیام مستضعفان، شرق تا غرب عالم را فراخواهد گرفت و جنگ بی پایان فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار و جنگ همیشه گی حق و باطل، عالم را به سر منزل محتوم خود پیش خواهد برد.

و نرید ان نمن علی اذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجهلهم الوارثین...

انعکاس:وطن امـــــروز تریبـــــون آزاد

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۸۹ ، ۱۰:۵۲
علی سلیمانیان